auto-animatie-vanderZalm
Tel.06-50661890

SCM-GECERTIFICEERD

 

SCM-GECERTIFICEERD INBOUWSTATION 

SCM-certificatieSCM staat voor; Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging en certificeert beveiligingssystemen om zo voertuigdiefstal tegen te gaan. Naast het certificeren van de systemen controleert SCM ook de bedrijven die de systemen inbouwen. Zodat u en uw verzekeringsmaatschappij er zeker van zijn dat uw voertuig een beveiligingssysteem bevat dat correct is gemonteerd en aan de allerlaatste eisen voldoet. Jan van der Zalm is al sinds 1997 gecertificeerd SCM-INBOUWSTATION voor personenauto’s en bedrijfsauto’s tot 3500 kg. en als één van de weinige bedrijven gespecialiseerd in alle merken auto’s.

 

VEEL DIEFSTAL IN NEDERLAND

Iedere dag worden er in Nederland gemiddeld 36 auto’s gestolen(bron: stichting Aanpak VoertuigCriminaliteit). Voornamelijk auto’s van 0 tot 4 jaar zijn erg in trek voor de zwarte markt. Met behulp van nieuwe technologieën kunnen dieven het signaal van de originele autosleutel en/ of afstandsbediening opvangen, versterken en kopiëren om zonder enige inbraakschade een auto binnen 15 seconden te stelen. Zelfs als iemand dit ziet gebeuren lijkt het volledig onschuldig, omdat dieven gewoon via de deur instappen, de auto normaal starten en wegrijden.

 

NIEUWE RICHTLIJNEN 2015

Voor 2015 zijn de richtlijnen voor de gecertificeerde beveiligingssystemen sterk aangepast. Hierdoor moeten er externe startontbrekers worden gemonteerd bij auto’s die erg diefstalgevoelig zijn. Ook moeten de klasse 4 en 5 voertuigvolgsystemen uitgerust zijn met anti-jamming techniek. Jamming is het verstoren van het GPS en GSM signaal waardoor het voertuigvolgsysteem zijn actuele positie niet door kan geven.

 

CLIFFORD 2015 SYSTEMEN

Clifford electronics, wereldwijd marktleider op het gebied van voertuigbeveiliging, heeft een passieve startonderbreker ontwikkeld specifiek om deze vorm van autodiefstal te voorkomen. De onderbreking wordt middels een DriverCard passief in- en uitgeschakeld. Wanneer de DriverCard niet aanwezig is bij auto, dan zal de auto niet gestart kunnen worden. Ook niet wanneer de dieven de originele beveiliging weten te saboteren.

 

GECERTIFICEERDE SYSTEMEN

De beveiligingssystemen met SCM-certificatie zijn in 5 klassen in te delen welke hieronder worden toegelicht.

 

KLASSE 1: STARTONDERBREKER

De eerste soort beveiligingssystemen bestaat uit een elektrisch systeem met ten minste een dubbele automatisch inschakelende blokkering. Deze tweevoudige blokkering bevat in ieder geval een onderbreking van de startmotor en een andere, extra blokkering, meestal op de brandstofvoorziening. Het systeem bevat geen inbraakdetectie en geen alarmering. Bij voertuigen die af-fabriek al zijn voorzien van een goedgekeurde startblokkering werkt deze op het motormanagement.

 

KLASSE 2: ALARMSYSTEEM MET STARTONDERBREKER(KLASSE 1)

Klasse 2 alarmsystemen bestaan uit een automatisch inschakelende dubbele blokkering (net als klasse 1), inbraakdetectie en alarmering (sirene).

 

KLASSE 3: ALARMSYSTEEM MET STARTONDERBREKER(KLASSE 1) EN TILT SENSOR
Klasse 3 alarmsystemen hebben naast de beveiliging van klasse 2 een aanvullende sabotagesignalering en hellingdetectie. De sirene die voor de akoestische signalering zorgt, bevat een ingebouwde noodstroomvoorziening. De verbinding tussen de centrale en de sirene vindt plaats via een gecodeerd signaal. Als de draad tussen de sirene en de centrale wordt doorgeknipt, zal de sirene afgaan op de noodstroomvoorziening.

 

KLASSE 4: VOERTUIGVOLGSYSTEEM MET STARTONDERBREKER(KLASSE 1) EN/ OF ALARMSYSTEEM KLASSE 2 OF 3.

Sinds begin 2002 is de SCM begonnen met de certificering van voertuigvolgsystemen. Met deze systemen is het mogelijk om een gestolen voertuig na de diefstal te traceren. Een klasse 4 of 5 systeem is altijd een combinatie van een klasse 1,2 of 3 systeem en een voertuigvolgsysteem. Het verschil tussen klasse 4 en 5 is dat bij een klasse 5 systeem het voertuigvolgsysteem wordt geactiveerd als het alarm afgaat. Bij een klasse 4 systeem is dat niet het geval. Het voertuigvolgsysteem wordt bij klasse 4 systemen geactiveerd door een bewegingssensor of na een diefstalmelding van de eigenaar. Daarnaast moeten klasse 4 en 5 systemen vanaf 2015 ook zijn uitgerust met anti-jamming techniek, waardoor er direct een melding wordt gegeven wanneer het systeem een stoorzender ontdekt. Dit resulteert in de volgende klassenindeling:

 

SCM Klasse 1 + Voertuigvolgsysteem= klasse 4

SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat niet geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm= klasse 4

SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm = klasse 5

 

De diefstal en inbraakmeldingen afkomstig van goedgekeurde systemen worden uitsluitend behandeld door erkende meldkamers (PAC’s). Dit zijn dezelfde meldkamers die alarmmeldingen afhandelen voor woonhuisbeveiliging. Alleen deze meldkamers zijn bevoegd om alarmmeldingen door te geven aan de politie.

Bron: www.kiwascm.nl